• م. انقلاب، خ. کارگر جنوبی، ک. مهدی‌زاده، پ. ۲۷، واحد ۱۹ (لطفاً پیش از تشریف‌فرمایی تماس بگیرید.)
لوگوی نبشته
توزیع و پخش کتاب

توزیع و پخش کتاب

تصویری از انبار پخش کتاب

چگونگی توزیع و پخش کتاب از پرسش‌های متداول کسانی است که قصد چاپ کتاب دارند. تقریباً تمام کسانی که کتابی چاپ کرده‌اند یا در شرف نشر کتاب اند، مایل‌اند کتابشان در کتاب‌فروشی‌ها و فروشگاه‌های اینترنتی کتاب موجود باشد. در نوشته‌ حاضر به چگونگی پخش کتاب پرداخته شده است تا نویسندگان پیش از چاپ کتاب با آگاهی نسبی نسبت به پرداخت هزینه چاپ کتاب اقدام کنند.

توزیع و پخش کتاب در کتابفروشی‌ها

اگر شما پس از چاپ کتابتان شخصاً به کتاب‌فروشی مراجعه کنید و بخواهید کتابتان را برای فروش به آنها بسپارید، غالباً حتی با درصدهای وسوسه‌برانگیز و به‌صورت امانی هم نمی‌پذیرند که چنین کاری کنند. شاید گمان کنید که ناشر باید واسطه این کار باشد و پس از نشر کتاب این کار باید از مجرای او انجام شود. اما کتاب‌فروشی‌ها، جز در موارد نادر، از ناشر هم مستقیماً کتاب دریافت نمی‌کنند. واسطه بین کتاب‌فروشی و ناشر تشکیلاتی است به نام «پخش کتاب».

مراکز پخش

مراکز پخش واسطه‌ای بین ناشر و کتاب‌فروش‌اند. این مراکز که غالباً در کنار بعضی از نشرها یا وابسته به برخی‌ از آنها هستند، پس از چاپ کتاب، کتاب را از ناشر دریافت می‌کنند و به کتاب‌فروشی تحویل می‌دهند. معمولاً حدود ۴۰ درصد پشت جلد از ناشر تخفیف می‌گیرند و نزدیک ۲۰ درصد هم به کتاب‌فروش تخفیف می‌دهند. مراکز پخش این مبلغ را با چکی ۹ – ۱۰ ماهه با ناشر تسویه می‌کنند.

ممکن است شما پیش از چاپ کتاب و در مذاکرات اولیه با ناشر از او بخواهید که کتاب را توزیع هم بکند. مراکز پخش به‌سادگی کتاب نمی‌پذیرند و در صورت پذیرش هم ممکن است آن را به‌صورت امانی از شما قبول کنند. اگر کسی پیش از نشر کتاب وعده داد که کتاب حتماً در ویترین کتاب‌فروشی‌ها قابل عرضه است، با احتیاط با او و گفته‌اش برخورد کنید.

نویسندگی مانند دیگر حرف، حرفه‌ای است جدی و تمام‌وقت. باید اهالی قلم و تأثیرگذاران و استادان حوزه مورد نظرتان شما را به‌عنوان نویسنده پذیرفته باشند و تا حدودی شناخته شده باشید. شناخته‌شده بودن حتی از قلم روان و دست پر در ارائه مطالب علمی داشتن هم مهم‌تر است. اگر هیچ سابقه‌ای در فضای مجازی و مطبوعات و فضای علمی نداشته باشید، حتی اگر از بهترین‌ مطالب حوزه خود را نوشته باشید، به توفیق کتابتان چندان امیدی نیست. مراکز پخش کتاب هم تنها واسطه‌اند. پیش از رسیدن کتاب به پخشی باید کتاب در محافل آکادمیک، روزنامه‌ها و شبکه‌های مجازی معرفی شده باشد. اگر کتاب در تمام کتاب‌فروشی‌های کشور موجود باشد و پیش از چاپ کتاب و پس از آن برایش تبلیغ نشده باشد، مطلقاً امیدی به فروشش نیست.

کتاب در سایت‌های فروش کتاب

سایت‌های کتاب‌فروشی را می‌توان به دو دسته تقسیم کرد. سایت انتشارات و دیگر سایت‌های فروش کتاب. درج کتاب در سایت انتشارات طبعاً نباید با مسئله خاصی مواجه باشد. اما سایت‌های دیگر هم غالباً اطلاعات خود را از سایت خانه کتاب به‌روز می‌کنند. چند سایت بدون اینکه درخواستی به آنها داده شود، کتاب‌ها را در سایت درج می‌کنند؛ البته بدون امکان خرید. سایت‌های دیگری هم هستند که جدی‌تر فعال‌اند و شبیه پخش کتاب عمل می‌کنند. کتاب‌هایی را درج می‌کنند که موجود داشته باشند.

در نهایت مطالب فوق را می‌توان این‌گونه خلاصه کرد که پیش از چاپ کتاب و پرداخت هزینه چاپ کتاب اگر بحث توزیع کتاب برایتان مهم است، حتماً از امکان انجام آن مطمئن شوید. ما در مجموعه نبشته راه‌هایی برای اینکار می‌شناسیم. هرچند مدعی انجام کارهای خارق‌العاده نیستیم، اما به اندازه وسع در راهنمایی شما می‌کوشیم. با ما در تماس باشید.

اشتراک گذاری این مقاله

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.