• م. انقلاب، خ. کارگر جنوبی، ک. مهدی‌زاده، پ. ۲۷، واحد ۱۹ (لطفاً پیش از تشریف‌فرمایی تماس بگیرید.)
لوگوی نبشته
چگونه خلاصه کتاب بنویسیم؟ | چند نکته کاربردی درباره نوشتن متن پشت جلد یا خلاصه کتاب

چگونه خلاصه کتاب بنویسیم؟ | چند نکته کاربردی درباره نوشتن متن پشت جلد یا خلاصه کتاب

خلاصه یا چکیده کتاب یک خلاصه مختصر از محتوا و موضوعات کلی کتاب است که به خواننده اطلاعات کلی و مهم را ارائه می‌دهد. تلاش شده مطلب حاضر پاسخگوی نیاز کسانی باشد که می‌خواهند پس از چاپ کتاب، برای پشت جلد کتابشان مطلبی به‌عنوان خلاصه یا معرفی کتاب بنویسند.

خلاصه کتاب باید جذاب و جامع باشد تا خواننده را به خواندن کتاب ترغیب کند. در نظر داشته باشید که بسیاری از خوانندگان بلافاصله پس از دیدن جلد کتاب، به‌سراغ متن درج‌شده در پشت جلد کتاب می‌روند که اغلب چکیده یا خلاصه کتاب است. حتی اگر خوانندهْ مترجم یا نویسنده اثر را بشناسد، باز هم ابتدا متن پشت جلد را مطالعه می‌کند تا ایده کلی اثر یا خلاصه‌ای از آن به او کمک کند که درباره خریدن یا نخریدن کتاب تصمیم بگیرد. طبعاً این موضوع برای نویسندگان یا مترجمان تازه‌کار باید مهم‌تر باشد. وقتی نام نویسنده یا مترجم اثری برای خواننده آشنا نیست، متن پشت جلد جامع، جذاب و گیرا، حتماً، به ترغیب او برای تهیه و مطالعه کتاب کمک زیادی می‌کند.

بهتر است خلاصه یا چکیده کتاب را شخص صاحب‌اثر بنویسید، اما این مطلب طوری نوشته شده که اگر دیگری هم خواست برای کتابی خلاصه بنویسد، کارا باشد. در ادامه، مراحل مهم نوشتن خلاصه یا چکیده کتاب آورده شده است:

 

۱. مطالعه دقیق کتاب:

برای نوشتن یک خلاصه کامل و دقیق، ابتدا کتاب را به طور کامل مطالعه کنید. این به شما کمک می‌کند تا مفاهیم اصلی، محتوا و اهداف کتاب را به خوبی درک کنید. در کل چنانچه وقت و هزینه‌ای که برای خدمات مرتبط با آماده‌سازی کتاب، مانند ویرایش و صفحه‌بندی و … در نظر گرفته شده مکفی و به‌صرفه و معقول باشد، بهتر است پیش از شروع فرآیند اصلی کتاب یک بار خوانده شود.

 

۲. شناسایی مهمترین مطالب:

امهات مطالب و موضوعات کتاب، که در اغلب کتاب‌ها، تا حدودی معادل فصل‌بندی کتاب هم می‌تواند باشد باید شناسایی و یادداشت شود. اصلی‌ترین ایده‌ها، موضوعات کلیدی، و اطلاعات اصلی کتاب باید در این خلاصه درج شود.

 

۳. تعیین هدف خود:

مشخص کنید که خودتان یا خواننده چه اطلاعاتی را از خلاصه می‌خواهید. بر اساس هدف خود، تمرکز خود را روی مسائل اصلی کتاب بگذارید. مشخص کنید که می‌خواهید روی چه چیزی تأکید کنید و اشاره به کدام‌یک از مطالب کتاب ممکن است خواننده را به کتاب بیشتر ترغیب کند. هدف می‌تواند در کتاب‌هایی با موضوعات مختلف متفاوت باشد. مثلاً ممکن است در کتابی روش استفاده شده در پژوهش مندرج در کتاب از مهم‌ترین وجوه کتاب باشد و در کتاب دیگری حل یکی از مناقشه‌های تاریخی.

 

۴. استفاده از زبان ساده و روشن:

خودتان را جای خواننده قرار دهید و ساده و روان بنویسید. خلاصه باید به خواننده اجازه دهد به‌سرعت مطلب را درک کند. همچنین با توجه به اینکه مجال درج نوشته طولانی در پشت جلد کتاب وجود ندارد، از اطناب و تکرار و آوردن کلمات مترادف پرهیز کنید.

 

۵. پایبندی به ساختار:

ساختار خلاصه باید از ترتیب منطقی مطالب کتاب پیروی کند؛ این ترتیب می‌تواند ترتیب زمانی یا ترتیب موضوعی باشد و برای این کار از توالی مطالب خود استفاده کنید.

 

۶. اجتناب از جزئیات اضافی:

از جزئیات اضافی و اطلاعات غیرضروری خودداری کنید. خلاصه باید از نظر کمی، اطلاعات زیادی را در قالبی کم حجم انتقال دهد. می‌توان گفت خلاصه، با توجه به حجم مطلبی که می‌توان پشت جلد کتاب درج کرد، اغلب بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ کلمه می‌تواند باشد.

 

۷. خلاصه‌ای از پایان:

در انتهای خلاصه، به خواننده یک ایده کلی از نتیجه‌گیری‌ها یا پیام اصلی کتاب بدهید.

 

۸. بازخورد و اصلاح:

خلاصه خود را با دقت مرور کنید و از دیگران بازخورد دریافت کنید. اصلاحات موردنیاز را اعمال کنید تا خلاصه بهینه و جذاب باشد.

۹. خلاصه در کتاب‌های داستان یا شعر یا هر کتاب ذوقی:

طبعاً در کتب داستان و شعر و … خلاصه چندان معنا ندارد. از پشت جلد کتاب در این کتاب‌ها می‌توان برای نوشتن بخشی جذاب از یکی از توصیفات یا مکالمات یا تعابیر خاص و بکر در کتاب‌های رمان و داستان و یک یا چند بیت یا یک شعر در کتاب‌های شعر استفاده کرد.

در کتب عمومی، گاهی، نقد و نظر صاحب‌نظران یا منتقدین برجسته و شناخته‌شده و ستایش آنان از محتوای کتاب یا نویسنده پشت جلد کتاب درج می‌شود تا خوانندگان را به خواندن اثر مشتاق کند.

***

همان‌طور که گفته شد، مطلب حاضر بیشتر برای کمک به کسانی که می‌خواهند خلاصه کتاب را در پشت جلد کتاب درج کنند نوشته شده است، طبعاً، محدودیت‌هایی مانند تعداد کلمات، برای نوشتن خلاصه کتابی که قرار نیست پشت جلد کتاب درج شود، وجود ندارد.

چنانچه برای نوشتن خلاصه کتاب به راهنمایی بیشتری نیاز داشتید با ما تماس بگیرید. همچنین اگر قصد دارید کتابتان را با هزینه خودتان منتشر کنید، می‌توانید هزینه چاپ کتاب را از این بخش محاسبه کنید. ضمناً اگر نیاز دارید بدانید صفر تا صد مراحل چاپ کتاب چطور انجام می‌شود، در مطلبی با عنوان «چگونه کتاب چاپ کنیم؟» سعی کرده‌ایم تمام آنچه درباره چاپ کتاب نیاز است، شرح داده شود؛ می‌توانید از آن استفاده کنید.

اشتراک گذاری این مقاله

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.