• م. انقلاب، خ. کارگر جنوبی، ک. مهدی‌زاده، پ. ۲۷، واحد ۱۹ (لطفاً پیش از تشریف‌فرمایی تماس بگیرید.)
لوگوی نبشته
جدا کننده

هزینهٔ چاپ دیجیتال کتاب

هزینه چاپ کتاب را به‌صورت دیجیتال از فرم زیر محاسبه کنید.

چنانچه صرفاً به چاپ کتاب نیاز دارید، می‌توانید هزینه آن را به‌صورت دقیق و به‌روز از فرم زیر محاسبه کنید. تلاش شده است تمام متغیرهای مؤثر در هزینه چاپ دیجیتال کتاب در فرم زیر لحاظ شود. مواردی مانند نوع کاغذ، نوع صحافی و گرماژ کاغذ و جلد از فرم زیر قابل انتخاب است.

چاپ کتاب در تیراژ کم

فرم زیر برای چاپ در تیراژ کم و به صورت دیجیتال طراحی شده است. قیمت‌های این فرم به‌صورت روزانه به‌روز می‌شود و کاملاً قابل اطمینان است. چنانچه به استعلام چاپ افست کتاب نیاز داشتید، با ما تماس بگیرید.  

چاپ کتاب تک جلدی

فرم زیر برای کسانی که به چاپ یک نسخه از یک فایل یا کتاب نیاز دارند هم کاراست. اگر با اصطلاحات قیدشده در هر بخش از فرم  محاسبه هزینه (مانند کاغذ بالک، جلد گالینگور و …) آشنا نیستید، می‌توانید از پایین صفحه و بخش راهنما استفاده کنید. سعی شده است موارد با تصویر و درج اندازه شرح داده شود. اگر فایل شما به صحافی شومیز یا جلد سخت نیاز نداشت یا برای چاپ جزوه به خدماتی نیاز داشتید، می‌توانید هزینه آن را از بخش پرینت محاسبه کنید.

توجه: هزینه چاپ کتاب برای تعداد کمتر از ۱۰ جلد کمی گران‌تر است و در فرم لحاظ شده است.

تاریخ به‌روزرسانی قیمت‌ها ۱۴۰۳/۰۱/۳۰

قطع
رنگ چاپ
جنس و گرماژ کاغذ
صحافی
گرماژ جلد یا کاور
چاپ جلد
لبه جلد
گردبر جلد
شیرینگ
پوشش (سلفون)
نوع ارسال
تعداد صفحه سیاه‌وسفید
تعداد صفحه رنگی
هزینه چاپ یک جلد
تعداد جلد
نوع چاپ
مبلغ کل
کد تخفیف
سایر تخفیف‌ها
جمع تخفیف‌ها
قابل پرداخت

جدا کننده

نحوه عملکرد سیستم محاسبه هزینه

در بخش زیر بخش‌های مختلف سیستم محاسبه هزینه چاپ دیجیتال کتاب شرح داده شده است.
چاپ دیجیتال کتاب

چاپ دیجیتال

چاپ دیجیتال، به طور کلی، شیوه‌ای از چاپ است که در آن اسناد دیجیتال به محصولات چاپی تبدیل می‌شوند. این نوع چاپ غالباً برای چاپ در تیراژ کم استفاده می‌شود و هزینه بیشتری دارد.

چاپ دیجیتال کتاب با چاپ کتاب دیجیتال متفاوت است!

برخی با شنیدن عبارت «چاپ دیجیتال» یا «چاپ دیجیتال کتاب» تصور می‌کنند که منظور گوینده چاپ کتاب به‌صورت الکترونیک است. چاپ دیجیتال کتاب مشخصاً یعنی «چاپ کتاب به صورت دیجیتال» نه انتشار فایل کتاب در بسترهای الکترونیکی.

چاپ دیجیتال کتاب

همان‌طور که پیشتر گفته شد، به تبدیل سند دیجیتال به محصول چاپی چاپ دیجیتال می‌گویند. در چاپ دیجیتال کتاب این سند غالباً یا فایل pdf است یا jpg. بیشتر دستگاه‌هایی که در ایران به چاپ دیجیتال مشغول‌اند از نوع ریکو و کونیکا هستند. درست مانند کار با پرینتر، بعد از باز کردن فایلی که می‌خواهیم آن را دیجیتال چاپ کنیم، پرینت/ چاپ را انجام می‌دهیم. این نوع چاپ در سال‌های اخیر و با توجه به گران‌ شدن ملزومات چاپ و پایین آمدن تیراژ کتاب‌ها بیشتر فراگیر شده است.

مزیت‌های چاپ دیجیتال کتاب

از مزایای مهم چاپ دیجیتال حذف فرایند ظهور زینک و لیتوگرافی است. هر چند که مدت چاپ هرگر با چاپ افست قابل قیاس نیست، اما در چاپ با تیراژ پایین، به‌سرعت می‌توان تعدادی کتاب را برای تحویل آماده کرد.

نکته دیگر امکان ویرایش سند است. در چاپ دیجیتال با توجه به اینکه هزینه تمام‌شده چاپ یک نسخه تا بی‌نهایت نسخه یکسان است، همواره می‌توان سندها را، اعم از متن یا جلد، ویرایش کرد؛ اما در چاپ افست برای هر ویرایش باید زینک جدید تهیه کرد.

معایب و نقص‌های چاپ دیجیتال کتاب

چاپ دیجیتال کتاب چنان‌که در بادی امر به نظر می‌رسد، ساده و آسان‌یاب نیست. اگر دستگاه‌هایی که با آن کتاب چاپ می‌شود، برای اینکار مناسب نباشند (خصوصاً دستگاهی که جلد کتاب با آن چاپ می‌شود)، حاصل کار چیزی شبیه به کاردستی‌ای کودکانه خواهد بود.

در ایران، اغلب چاپخانه‌ها، از دستگاه‌های آفیس برای چاپ جلد استفاده می‌کنند. این دستگاه با توجه به کارکردی که سازنده برای آن در نظر گرفته است، برای چاپ جلد کتاب و چاپ در تیراژ بالا مناسب نیست، به‌خصوص که به‌سرعت تنظیمات آن به هم می‌خورد و ممکن است رنگ‌ها را با چیزی که در نظر بوده، کاملاً متفاوت چاپ کند.

در چاپخانه نبشته برای چاپ جلد از دستگاهی صنعتی استفاده می‌شود که نمونه آن در چاپخانه‌های تهران برای چاپ کتاب کمتر یافت می‌شود. می‌توانید ثانیه‌هایی از چاپ با این دستگاه را در ویدئوی زیر ببینید:

چاپ افست کتاب

چاپ افست

چاپ افست نوعی چاپ است که از تماس صفحه‌ای فلزی (اصطلاحاً زینک) با کاغذ یا موادی شبیه به آن حاصل می‌شود. خروجی حاصل از دستگاه چاپ افست از چهار زینک/ چهار رنگی به دست می‌آید که سرنام آنها CMYK است. تمام رنگ‌ها در چاپ افست از این رنگ‌ها یا ترکیب آنها به دست می‌آید.

هزینه چاپ کتاب - رنگ‌های cmyk

 

چاپ افست کتاب

بر خلاف چاپ دیجیتال کتاب که تنوع کیفیت کتاب چاپ‌شده با دستگاه‌های مختلف بسیار زیاد و محسوس است، در چاپ افست، این اختلاف چندان مشهود نیست. کتاب‌ها، غالباً یا تک‌رنگ (با استفاده از یک زینک و مرکب) یا دورنگ (با استفاده از دو زینک و مرکب) و یا چهاررنگ (با استفاده از چهار زینک و مرکب) چاپ می‌شوند.

تفاوت قیمت چاپ دیجیتال کتاب و چاپ افست

بسته به قیمت زینک، مرکب و تونر، در سال‌های اخیر محاسبه میزان مقرون‌به‌صرفه بودن چاپ کتاب دیجیتال و افست نسبت به یکدیگر متفاوت بوده است. در ماه‌های اخیر هزینه تمام‌شده چاپ یک جلد کتاب به‌شیوه افست در تعداد بیش از ۵۰۰ نسخه ارزان‌تر از چاپ آن به صورت دیجیتال بوده است. طبعاً، با توجه به شرایط، این نسبت ممکن است به‌سرعت تغییر کند.

تفاوت کیفیت چاپ افست و دیجیتال

چاپ دیجیتال، جز در موارد نادر و با دستگاه‌های پیشرفته صنعتی، به‌سختی با چاپ افست قابل رقابت است. این موضوع در چاپ کتاب و به‌خصوص چاپ جلد کتاب محسوس‌تر است. بیشتر چاپخانه‌ها برای چاپ جلد کتاب از دستگاه‌های آفیس استفاده می‌کنند و کیفیت آن چندان مطلوب نیست. در چاپخانه نبشته جلد کتاب‌ها با دستگاه صنعتی چاپ می‌شود که نحوه کارکرد آن در ویدئوی دیگری در سایت قرار گرفته است.

نمونه چاپ با دستگاه افست

در ادامه ویدئوی کوتاهی از چاپ با دستگاه افست آورده شده است. با این دستگاه، با توجه به دو برجی که دارد، می‌توان چاپ تک‌رنگ یا چاپ دورنگ انجام داد. (البته ویدئوی زیر از «چاپ کتاب» تهیه نشده است.)

قطع کتاب

«قطع» یا اندازه کتاب: کتاب بسته به محتوا و مخاطب در قطع‌های مختلفی منتشر می‌شود. در فرم محاسبه جلوی هر کدام از قطع‌ها اندازه‌های آن هم ذکر شده تا برای مخاطب روشن‌تر باشد.

با این حال، مختصراً این‌طور می‌توان گفت که، اغلب، قطع وزیری برای کتاب‌های تخصصی هر حوزه، قطع رُقعی برای کتاب‌های عمومی و رمان و شعر، قطع پالتویی برای کتاب‌های کم‌حجمی که به‌صورت مسلسل منتشر می‌شوند، قطع رحلی برای کتاب‌های زبان و دانشنامه، قطع جیبی (که اندازه آن یا نصف رقعی است یا نصف وزیری) برای کتاب‌های دست‌نامه و ادعیه و کتب راهنما و قطع خشتی برای کتب عکاسی و کودک استفاده می‌شود.

برای اطلاع از جزئیات بیشتری درباره قطع‌های کتاب می‌توانید به صفحه دیگری از همین سایت مراجعه کنید.

رنگ چاپ

رنگ چاپ: با توجه به اینکه در چاپ دیجیتال کتاب، صفحات به‌صورت برگ‌برگ چاپ می‌شوند، می‌توان از این امکان برای چاپِ‌ رنگی بعض صفحات استفاده کرد. در چاپ افست کتاب چنین امکانی وجود ندارد، اما در این نوع چاپ، می‌توان صرفاً چند برگ از کتاب را رنگی و بقیه را سیاه‌وسفید چاپ کرد، فارغ از اینکه کجای فایل قرار دارند و توالی و ترتیب آنها چگونه است.

 باید در نظر داشت که با توجه به اینکه در چاپ دیجیتال، کتاب به‌صورت برگ‌برگ چاپ می‌شود، اگر فقط یک روی برگه رنگی باشد، ناچار، باید روی دیگر آن هم رنگی چاپ شود.

جنس و گرماژ کاغذ

جنس کاغذ: کاغذ در بازار کاغذ به‌مرور نام‌ها و اصطلاحات مختلفی به خود گرفته است.

کاغذ تحریر، که هنوز هم محبوب‌ترین و پرمصرف‌ترین کاغذ بین اهالی نشر است، کاغذ سفیدی است که در انگلیسی به آن Printing and writing paper می‌گویند. سطح این کاغذ بر خلاف گلاسه، سطحی بافت‌دار است که مرکب یا جوهر به آن راحت‌تر جذب می‌شود.

کاغذ بالک، در سال‌های اخیر به صنعت چاپ کتاب در ایران راه پیدا کرده است. این نوع کاغذ که برخی آن را با کاغذ کاهی اشتباه می‌گیرند، 

صحافی جلد

صحافی شومیز: صحافی جلد نرم یا شومیز یا چسب گرم، به شیوه‌ای از صحافی می‌گویند که صفحات متن کتاب را با چسب حرارت‌دیده و مایع‌شده به جلد کتاب متصل می‌کند.  

در چاپ دیجیتال کتاب، اغلب، کتاب با دستگاه صحافی تک‌خانه صحافی می‌شود. پس از چاپ متن کتاب و چاپ جلد و سلفون جلد، کتاب باید صحافی شود.

کاغذهای دسته‌شدهٔ متن کتاب را بین دو صفحهٔ فلزیِ دستگاهِ صحافی قرار می‌دهند. با فشردن دکمه توسط اپراتور، آن بخشی از کاغذها که باید به جلد متصل شود، رنده می‌شود، سپس به چسب آغشته می‌شود و در نهایت به جلد کتاب که در طرف دیگر دستگاه قرار دارد، می‌چسبد.

پس از سردشدن چسب، کتاب‌ها برش می‌خورد و آمادهٔ تحویل است. 

گرماژ گلاسه‌ای که برای جلد کتاب‌های شومیز استفاده می‌شود، معمولاً، ۲۵۰ یا ۳۰۰ گرم است. جلد ۳۰۰ گرم مستحکم‌تر است، اما انعطاف کمتری نسبت به جلد ۲۵۰ گرم دارد.

در این نوع صحافی می‌توان جلد را به‌صورت «دو رو» چاپ کرد. می‌توان لبه‌های جلد کتاب را پس از صحافی و برش گرد کرد و می‌توان یک لبه یا دو لبه به‌صورت لب‌برگردان برای درج توضیحاتی درباره سوابق نویسنده یا مترجم به کتاب افزود.


صحافی گالینگور یا جلد سخت: ساخت جلد و صحافی کتاب با مقوای ضخیم و روکش کردن آن با جلد چاپ شده روی گلاسه گرم‌پایین یا پارچه‌ای که به گالینگور معروف است صحافی جلد سخت یا گالینگور نام دارد.

در بین اهالی نشر و به‌طبع از صحافان، ساخت این نوع جلد با گلاسه گرم‌پایین و صحافی آن به صحافی جلد سخت یا سلفون معروف است و ساخت جلد با پارچه گالینگور به صحافی گالینگور. گاهی این نام‌ها به‌جای یکدیگر استفاده می‌شوند.

کتاب‌هایی که به‌صورت گالینگور صحافی می‌شوند، اغلب، روکش یا کاور دارند. گرماژ این کاور دست‌بالا می‌تواند تا ۲۰۰ گرم باشد. همچنین می‌توان از کاغذ کرافت برای کاور یا روکش بعضی کتاب‌ها استفاده کرد.


صحافی منگنه و سیمی: جز موارد یادشده، می‌توان کتاب یا متن چاپ‌شده را با منگنه یا به‌صورت سیمی هم صحافی کرد. 

همکاری با ناشران

صرفاً گرانی روز‌به‌روز کاغذ و ملزومات چاپ سبب اقبال ناشران به چاپ دیجیتال کتاب‌هایشان نشده است. 

در سال‌های اخیر چاپ دیجیتال پیشرفت چشمگیری داشته و محصولات قابل دفاعی با آن عرضه شده است.

مجموعه چاپ کتاب نبشته در طی سال‌های فعالیت با بیش از ۵۰ ناشر از سراسر کشور در ارتباط بوده و به ایشان خدمات ارائه داده است. 

چنانچه ناشری به همکاری با مجموعه مایل باشد، می‌تواند از خدمات بیشتری نظیر ارسال رایگان، تخفیف و صدور فاکتور به نام مشتری خود بهره ببرد.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.