• م. انقلاب، خ. کارگر جنوبی، ک. مهدی‌زاده، پ. ۲۷، واحد ۱۹ (لطفاً پیش از تشریف‌فرمایی تماس بگیرید.)
لوگوی نبشته
آماده‌سازی فایل برای شروع صفحه‌بندی

آماده‌سازی فایل برای شروع صفحه‌بندی

برای شروع صفحه‌بندی کتاب آماده‌سازی فایل از جمله مواردی است که برای صفحه‌آرا و همچنین صاحب اثر منافع بسیاری دارد. در نوشته حاضر به این موارد و همچنین نکاتی که باید پیش از چاپ کتاب در فرایند صفحه‌بندی در نظر داشت، اشاره شده است. پیش از ذکر هر تغییری روی متن کتاب یادمان باشد که فایلی را به صفحه‌بند بسپاریم که ویرایش شده باشد و به حک و اصلاح نیاز نداشته باشد. اعمال موارد ویرایش‌شده پس از صفحه‌بندی بسیار دشوار است و گاهی لازم است پس از ویرایش کتاب دوباره صفحه‌بندی شود.

آماده‌سازی فایل یعنی چه؟ برای شروع صفحه‌بندی چه باید کرد؟

می‌دانیم که نرم‌افزار ورد به‌صورت پیش‌فرض سند جدید را در قطع آ۴ یا لتر تنظیم می‌کند. این اندازه برای چاپ کتاب در قطع رحلی مناسب است. بهتر است اگر قطع کتاب رحلی است، برای دقیق‌تر بودن کار و داشتن خروجی مناسب‌تر بعد از چاپ کتاب و برش آن، به آ۴ تغییر داده شود و روی لتر نباشد. جز این کتاب‌هایی که در قطع‌های دیگری چاپ می‌شوند، باید مطابق آن قطع اندازه‌شان تنظیم شود.

کتاب‌ها پس از چاپ و پیش از برش اندازه‌های متفاوتی دارند. بهترین انتخاب برای تنظیمات فایل ورد (در چاپ دیجیتال کتاب)، تنظیم بر اساس ابعاد کاغذی است که پیش از چاپ در کاست دستگاه قرار می‌گیرد. همچنین در چاپ افست با در نظر گرفتن ابعاد بعد از برش و میزان مارجینی که برای دور صفحه در نظر گرفته شده است، می‌توان اندازه را تعیین کرد. بعتر است پیش از چاپ افست کتاب یک نسخه دیجیتال از آن چاپ و صفحافی شود تا اشکالات احتمالی رفع و موارد از روی آن بررسی شود.

در مطلب دیگری تنظیمات اولیه و آماده‌سازی فایل ورد برای شروع صفحه‌بندی توضیح داده شده است. حتی اگر تنظیمات در همین مرحله متوقف شود و صاحب اثر نخواهد که از این مرحله پیش‌تر رود، با اعمال این تغییرات اولیه، می‌تواند تغییراتی را که در جداول و نمودارها و تصاویر با تغییر قطع اتفاق می‌افتد، مشاهده و در صورت نیاز آنها را اصلاح کند.

پس از اعمال تنظیمات اولیه چه باید کرد؟

پس از اعمال تغییرات ذکرشده در بندهای قبل، بهتر است فونت و پاراگراف را تنظیم کرد. از مهم‌ترین نکات در فرایند چاپ کتاب انتخاب فونت متناسب با موضوع و قطع کتاب است. این موضوع در مطلب دیگری شرح داده شده است که می‌توانید آن را از اینجا بخوانید.

شیوه ابتدایی در اعمال تغییر روی فونت کتاب انتخاب تمام متن و اعمال فونت و اندازه قلم مورد نظر است. این شیوه ابتدا ساده‌ترین و سریع‌ترین شیوه به ‌نظر می‌رسد، اما اگر بخواهیم تمام فایل را به‌دقت بررسی کنیم،‌ در نهایت زمان بیشتری باید برای بررسی فایل در نظر بگیریم.

شیوه صحیح کار روی متن و پاراگراف‌ها، استایل‌دهی تمام متن است. در مطلب بعدی، این امر بررسی شده است. می‌توانید نمونه‌های صفحه‌بندی تیم نبشته را در اینتساگرام مشاهده کنید.

نمونه صفحه‌بندی در محیط ایندیزاین

چنانچه با استفاده از مطالب ذکر شده نتوانستید فایل را آماده کنید یا به هر دلیلی به راهنمایی نیاز داشتید، می‌توانید با کارشناسان ما در تماس باشید. ضمناً هزینه چاپ کتاب که شامل صفحه‌بندی، طراحی جلد، طی تمام مراحل اداری و چاپ کتاب است، به‌صورت آنلاین در سایت قابل مشاهده است.

اشتراک گذاری این مقاله

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.