• م. انقلاب، خ. کارگر جنوبی، ک. مهدی‌زاده، پ. ۲۷، واحد ۱۹ (لطفاً پیش از تشریف‌فرمایی تماس بگیرید.)
لوگوی نبشته
انتخاب فونت مناسب برای کتاب

انتخاب فونت مناسب برای کتاب

پیش از اقدام به نشر کتاب باید با انواع فونت‌ها و کاربردهای متداول آن آشنایی کافی داشت. انتخاب فونت مناسب برای چاپ کتاب از مواردی است که می‌تواند در توفیق یا عدم توفیق کتاب تأثیرگذار باشد. چاپ کتابی با محتوای باکیفیت و فونت نامناسب موجب می‌شود در همان نگاه اول درباره کتاب سوءتفاهم ایجاد شود یا جدی گرفته نشود.

در ادامه به بعضی از فونت‌ها و کاربردهای آن اشاره شده است.

فونت «مناسب» یعنی چه فونتی؟

عبارت «مناسب» در اغلب نوشته‌ها کمی ره‌زن است و ممکن است موجب ایجاد سوءبرداشت شود. در بحث چاپ کتاب فونت «مناسب» از پیش مشخص نشده است یا در جایی استانداردی موجود نیست تا صحیح و غلط را با رجوع به آن تشخیص داد. فونت «مناسب» فونتی است که پیش از ما در حوزه نشر کتاب برای کتاب‌هایی با موضوع مشابه کتاب ما استفاده شده است. به دیگر سخن، طی سالیان متمادی در حوزه چاپ کتاب قواعدی نانوشته شکل گرفته که انتخاب فونت هم یکی از آنهاست.

فونت مناسب برای کتاب؟

پیش از چاپ بهتر است برای انتخاب فونت مناسب برای کتاب به کتاب‌های منتشرشده آن حوزه مراجعه کرد. غالباً در کتاب‌هایی که امروزه چاپ می‌شود، از فونت‌های نازنین، لوتوس، کریم، زر، میترا و … فونت‌هایی از این دست اسفتاده می‌کنند. این فونت‌ها در سری‌های مختلف عرضه شده‌اند. فونت‌های سری «بی» و «آی‌آر» از معروف‌ترین‌ها در حوزه نشر کتاب هستند. این فونت‌ها که به‌رایگان در دسترس‌اند، نقایصی دارند که اگر بخواهیم کاری دقیق‌تر و شکیل‌تر عرضه کنیم، بهتر است از استفاده از آنها چشم‌پوشی کنیم.

فونت‌هایی که بالاتر از آنها نام برده شد، نسخه بهینه‌شده هم دارند. غالب ناشران کتاب در سال‌های اخیر از همین نسخه استفاده می‌کنند که تحت عنوان «قلم برتر» با مبلغ منصفانه‌ای به‌ فروش می‌رسد. این قلم نقص‌های موارد پیش‌گفته را ندارد و از نظر سواد و بیاض و انحنا و زیبایی و چشم‌نوازی کاملاً برتر از نمونه‌های مشابه سری‌های دیگر است.

در ادامه برای انتخاب بهتر فونت کتابی که می‌خواهید چاپ کنید، تصاویری از چند فونت سری «بی»، «آی‌آر» و «قلم برتر» آورده شده است.

نمونه فونت‌های کتاب

برای مشاوره چهت چاپ کتاب می‌توانید با ما در تماس باشید. حتی اگر فقط سؤالی دارید که گمان می‌کنید جوابش نزد ماست و هرگز قصد نشر کتاب ندارید، با ما در تماس باشید. اگر می‌خواهید از هزینه چاپ کتاب و قیمت روز خدمات نشر مطلع شوید، می‌توانید از بخش تخمین هزینه استفاده کنید.

اشتراک گذاری این مقاله

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.