• م. انقلاب، خ. کارگر جنوبی، ک. مهدی‌زاده، پ. ۲۷، واحد ۱۹ (لطفاً پیش از تشریف‌فرمایی تماس بگیرید.)
لوگوی نبشته
انتخاب قالب مناسب برای چاپ کتاب

انتخاب قالب مناسب برای چاپ کتاب

انتخاب قالب مناسب برای چاپ کتاب

این امر یکی از ظریف‌ترین امور چاپ کتاب است: اینکه ناشر با ارزیابی دست‌نوشته معلوم کند کتاب با چه حروفی چیده شود، در چه قطعی و روی چه نوع کاغذی به چاپ برسد، به چه روشی و با چگونه جلدی صحافی شود تا به شکلی برازنده و متناسب با موضوع خود درآید. در هر مرحله، از میان چند امکان یکی را باید برگزید و انتخاب غلط اغلب نتایج نامطلوب به بار می‌آورد و دست‌کم به فروش کتاب لطمه می‌زند.

انتخاب قالب مناسب برای چاپ کتاب

مثال فراوان است؛ بداهتاً چند مورد را ذکر می‌کنم. قطع رقعی (۵/۱۴ در ۵/۲۱ سانتی‌متر) برای چاپ کتاب مرجع چند جلدی قطع مناسبی نیست. با استفاده از قطع وزیری (۵/۱۶ در ۲۴ سانتی‌متر) یا قطع رحلی (۵/۲۱ در ۲۹ سانتی‌متر) حتماً می‌توان تعداد مجلدات را کاهش داد.

اما فرهنگ فارسی معین متأسفانه در قطع رقعی چاپ شده است و به همین علت به جای دو جلد یا سه جلد، شش جلد چاق و چله دارد که به تنهایی یک طبقه قفسه را اشغال می‌کند.

فرهنگ فارسی معین

فرهنگ اصطلاحات علمی روی کاغذ وب، که یک نوع کاغذ ارزان‌قیمت شبیه کاغذ کاهی است، به چاپ رسیده است و امروز پس از گذشت ۱۴ سال از انتشار آن، وقتی کتاب را ورق می‌زنیم، زرد شدن کاغذ را مشاهده می‌کنیم و متأسف می‌شویم که چرا چاپ کتاب روی کاغذ تحریر سفید انجام نشده است. و یا صحافی ته چسب چاپ جدید تاریخ طبری، با جلد مقوایی نرم به جای ته دوزی و جلد روکش شده محکم، باز اسباب تأسف است.

عبدالحسین آذرنگ، در گیرودار کتاب و نشر، صص ۴۰-۴۱

اشتراک گذاری این مقاله

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.