• م. انقلاب، خ. کارگر جنوبی، ک. مهدی‌زاده، پ. ۲۷، واحد ۱۹ (لطفاً پیش از تشریف‌فرمایی تماس بگیرید.)
لوگوی نبشته
مصائب وُرد – به‌هم‌ریختگی اعداد پاورقی بعد از تبدیل به پی‌دی‌اف

مصائب وُرد – به‌هم‌ریختگی اعداد پاورقی بعد از تبدیل به پی‌دی‌اف

صفحه‌بندی از مراحل پیش از چاپ کتاب است که غالباً در محیط وُرد انجام می‌شود. صفحه‌بندی در این محیط ریزه‌کاری‌ها و مشکلاتی دارد که راه حل بعضی از آنها جز با سعی و خطا به دست نمی‌آید. یکی از این مشکلات تنظیم اعداد پاورقی و به هم ریختگی شماره‌های آن است.

بعضی از کتاب‌ها، هم پاورقی انگلیسی دارد و هم فارسی. پس از تنظیم کتاب و بازبینی آن، همه‌چیز سر جای خود قرار داد، اما پس از تبدیل فایل وُرد به پی‌دی‌اف متوجه می‌شویم اعداد پانویس‌های انگلیسیْ فارسی شده و فواصل بین آنها زیاد (تصویر اول تصویر پانویس در فایل وُرد است و دومی همان پانویس است پس از تبدیل به پی‌دی‌اف).

در تنظیم فونت پاورقی‌ها معمولاً پس از انتخاب تمام نوشته‌های پاورقی برای نوشته‌های فارسی فونتی را تعیین می‌کنیم و برای نوشته‌های انگلیسی فونت دیگر؛ مثلاً فونت فارسی را روی بی‌نازنین و فونت انگلیسی را روی Times New Roman قرار می‌دهیم. همین نکته سبب می‌شود که بعد از تبدیل فایل وُرد به پی‌دی‌اف با مشکل مواجه شویم. برای رفع این نقص باید هر دو فونت (Latin text و Complex scripts) را روی Times New Roman (یا فونت انگلیسی دیگری که انتخاب کرده‌ایم) قرار دهیم. با انجام این کار فونت نوشته‌های فارسی به هم می‌ریزد و ناچار باید تک‌تک آنها را به فونت دلخواه تغییر بدهیم.

پس از اعمال این تغییرات، خروجی پی‌دی‌اف ما نباید با چنین مشکلی مواجه باشد.

این نقص احتمالاً از نقایص فونت‌های فارسی است یا به نوع استفاده ما از این فونت‌ها و نرم‌افزار ورد مرتبط است. از فونت‌های فارسی سری‌های مختلف «بی»، «آی‌آر» و … موجود است که همگی این مشکل را در اعداد پاورقی دارند. اما در فونت‌های قلم برتر که با پرداخت هزینه اندکی خرید آنها و استفاده‌شان مقدور است، این مشکل اساساً ایجاد نمی‌شود که به رفعش نیاز باشد. در مطلب دیگری درباره فونت‌های مناسب چاپ کتاب توضیح داده شده است.

گروه نبشته طی سال‌ها فعالیت در حوزه نشر کتاب با متخصصان چاپ و آماده‌سازی کتاب در ارتباط بوده است. برای دریافت مشاوره رایگان در خصوص چاپ کتاب یا اطلاع از هزینه‌های چاپ کتاب می‌توانید با ما در تماس باشید. ضمناً اگر به دانستن نکات بیشتری درباره کتاب و چاپ علاقه‌مندید، می‌توانید از محتویات صفحه اینستاگرام ما استفاده کنید.

اشتراک گذاری این مقاله

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.