• م. انقلاب، خ. کارگر جنوبی، ک. مهدی‌زاده، پ. ۲۷، واحد ۱۹ (لطفاً پیش از تشریف‌فرمایی تماس بگیرید.)
لوگوی نبشته
ارتباط قیمت کتاب با هزینه چاپ کتاب

ارتباط قیمت کتاب با هزینه چاپ کتاب

در این مطلب کوتاه به نحوه محاسبه بهای کتاب یا قیمت پشت جلد آن و ارتباط آن با تیراژ و هزینه‌های نشر کتاب پرداخته‌ شده است.

قیمت پشت جلد کتاب یا بهای کتاب رقمی است که، غالباً، بسته به هزینه‌های آماده‌سازی کتاب اعم از ویرایش، صفحه‌آرایی، طراحی جلد، حق‌الترجمه/ حق‌التألیف و هزینه چاپ کتاب مشخص می‌شود. معمولاً حاصل ضرب تعداد صفحات کتاب در عدد مشخصی (با دامنه تغییر نسبتاً محدود) قیمت پشت جلد کتاب را معین می‌کند. (مثلاً کتاب ۱۰۰ صفحه‌ای وزیری این روزها حدوداً ۳۰ هزار تومان قیمت‌گذاری می‌شود.) می‌توان گفت در کتبی که ناشر در نشر آن‌ها سرمایه‌گذاری می‌کند، تا حدودی، شیوه کار روشن است.

ارتباط بین قیمت کتاب و تیراژ آن

این روزها کتاب‌هایی که با سرمایه‌گذاری ناشر منتشر می‌شوند در تیراژ ۵۰۰ یا ۱۰۰۰ نسخه به بازار کتاب عرضه می‌شوند و نحوه قیمت‌گذاری، تقریباً همان است که در بالا اشاره شد، اما برای کتاب‌هایی که در تیراژ پایین منتشر می‌شوند و/ یا سرمایه‌گذار نویسنده/ مترجم اثر است، تعیین قیمت، تا حدودی، با مشکل مواجه می‌شود.

با توجه به اینکه سرمایه‌گذاری اثر از سوی صاحب اثر صورت گرفته است، گاهی، صاحبان اثر مایل‌اند خودشان قیمت پشت جلد کتاب را مشخص کنند. در این موارد، گاهی، گمان می‌شود باید تمام هزینه‌های پرداخت‌شده را بر تعداد جلدهای چاپ شده تقسیم کرد تا قیمت یک جلد کتاب به دست بیاید. این شیوه تنها قیمت چاپ یک جلد را مشخص می‌کند و نه بهایی که باید برای کتاب در نظر گرفت. فرض کنید کتابی ۵۰۰ صفحه‌ای در تیراژ ۵۰ نسخه منتشر شده است. هزینه چاپ چنین کتابی (صفحه‌آرایی، طراحی جلد و چاپ) نزدیک به ۴ میلیون تومان خواهد بود. (هزینه چاپ کتاب را در بخش دیگری از سایت می‌توانید محاسبه کنید.) با تقسیمی که قبل‌تر ذکر شد به عدد ۸۰ هزار تومان می‌رسیم. طبعاً، چنین کتابی را نمی‌توان با این قیمت عرضه کرد. در مقابل هم گاهی حاصل این تقسیم عدد بزرگ و نامعقولی می‌شود که آن هم پذیرفتنی نیست.

تعیین قیمت کتاب‌هایی که با تیراژ کم چاپ می‌شوند

 با توجه به مطالبی که ذکر شد، بهتر است همان شیوه اول برای قیمت‌گذاری اختیار شود و تعداد صفحات کتاب در مقدار معینی ضرب شود تا قیمت پشت جلد کتاب به دست بیاید. این مبلغ با توجه به هزینه‌هایی که صرف آماده‌سازی کتاب شده (مثلاً صفحه‌بندی خاص یا طرح جلد ویژه) و عرفی که بر بازار آن کتاب حاکم است (مثلاً قیمت کتاب‌های پزشکی با قیمت کتاب‌های مدیریت متفاوت است.) متغیر است. همچنین با توجه به هزینه‌های بالاتر چاپ دیجیتال کتاب باید در نظر داشت که این مقدار برای کتاب‌هایی که به‌صورت دیجیتال چاپ می‌شوند بیشتر از کتاب‌هایی است که به‌صورت افست و در تیراژ بیشتر منتشر می‌شوند.

ضمناً باید در نظر داشت همواره باید بازار هدف کتاب و مشتریان بالقوه و خوانندگان در قیمت‌گذاری مطمح نظر باشند و شرایط آنان و قدرت خریدشان باید در قیمت‌گذاری لحاظ شود.

اشتراک گذاری این مقاله

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.