• م. انقلاب، خ. کارگر جنوبی، ک. مهدی‌زاده، پ. ۲۷، واحد ۱۹ (لطفاً پیش از تشریف‌فرمایی تماس بگیرید.)
لوگوی نبشته
استعلام مجوز چاپ کتاب و شرایط چاپ قانونی کتاب

استعلام مجوز چاپ کتاب و شرایط چاپ قانونی کتاب

برگه‌ای که تحت عنوان مجوز چاپ و نشر کتاب معروف است، از طرف وزارت ارشاد صادر می‌شود. برای استعلام مجوز چاپ کتاب راه‌های مختلفی وجود دارد که به راه در دسترس و مطمئن آن در ادامه اشاره می‌شود.

علی‌القاعده با توجه به توضیح بالا استعلام مجوز کتاب باید از وزارت ارشاد انجام شود. در سامانه صدور مجوز چاپ و نشر کتاب دو بخش برای اطلاع از پروانه نشر و مجوزکتاب در نظر گرفته شده است. متأسفانه این بخش هنوز (در تاریخ نگارش این متن) راه‌اندازی نشده است. با کلیک روی گزینه‌های ذکر شده تصویر زیر نمایش داده می‌شود.

مجوز نشر کتاب

احتمالاً تا راه‌اندازی این سامانه بتوان به‌صورت تلفنی هم از این موارد مطلع شد، اما راه‌های دیگری هم هست که می‌شود به‌صورت آنلاین از اخذ مجوز کتابی اطلاع یافت.

استعلام مجوز از خانه کتاب

کتاب پس از طی تمام فرایندهای اخذ مجوز در نهایت در سایت خانه کتاب بارگذاری می‌شود. در خانه کتاب، کتاب چاپ شده را اسکن می‌کنند و محتویات صفحات اول و تصویر روی جلد را بارگذاری می‌کنند. کتابی که در خانه کتاب ثبت می‌شود، از کتبی است که به ارشاد تحویل داده شده است. اگر کتابی در سایت خانه کتاب ثبت شده بود، تمام مراحل دیگر را طی کرده است، اگر نه، ممکن است مجوز چاپ دریافت کرده باشد، اما اعلام وصول نشده باشد یا اساساً مجوز دریافت نکرده باشد. مجوز چاپ کتاب شامل دو بخش است. مجوز چاپ کتاب و مجوز پخش کتاب. قانوناً کتاب باید تمام این مراحل را طی کند تا مجوز دریافت کرده باشد، اما گاهی در ارسال کتاب‌ها به ارشاد کوتاهی می‌شود. و مجوز پخش دیرتر دریافت می‌شود. کتاب‌ها حدود ۲ هفته پس از تحویل در سایت خانه کتاب ثبت می‌شوند.

استعلام مجوز از کتابخانه ملی

در سایت کتابخانه ملی و پس از جست‌وجوی کتاب، در بخش پایین موجودی کتاب قید شده است. چنانچه کتابی برای واسپاری و اعلام وصول به ارشاد تحویل داده شده باشد، در سایت کتابخانه ملی هم در بخش پایین اطلاعات کتاب، موجودی آن درج می‌شود. البته متأسفانه این بخش از بخش ثبت کتاب خانه کتاب کمتر منظم است. پس از تحویل کتب به ارشاد مدت خیلی زیادی طول می‌کشد تا در کتابخانه ملی ثبت شود.

استعلام مجوز چاپ کتاب در چه زمینه‌های انجام می‌شود؟

کتاب برای اخذ مجوز چاپ چند مرحله را در چند سازمان و نهاد طی می‌کند، اما باید دانست که اخذ مجوز کتاب از وزارت ارشاد یعنی طی کردن همه مراحل. ثبت شابک و ثبت در کتابخانه ملی هر دو تابع اخذ مجوز ارشاد است. باید در نظر داشت که کتابی که در سایت خانه کتاب ثبت شده، یعنی تمام مراحل اخذ مجوز را کامل طی کرده. چنین کتابی به استعلام از سازمان دیگری نیاز ندارد.

شرایط چاپ قانونی کتاب چیست؟

پیش از این چاپ کتاب به‌صورت ناشر ـ مؤلف هم مقدور بود. مدتی است این امکان وجود ندارد. برای چاپ قانونی کتاب کافی است به یکی از ناشرانی که در این زمینه فعال‌اند مراجعه کنید. به‌خاطر داشته باشید که اخذ مجوز چاپ کتاب هزینه‌ مستقل ندارد. برای اطلاع از هزینه چاپ کتاب می‌توانید از بخش دیگری در این سایت استفاده کنید.

اشتراک گذاری این مقاله

۱ نظر

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.