• م. انقلاب، خ. کارگر جنوبی، ک. مهدی‌زاده، پ. ۲۷، واحد ۱۹ (لطفاً پیش از تشریف‌فرمایی تماس بگیرید.)
لوگوی نبشته
سرمایه‌گذاری در نشر کتاب

سرمایه‌گذاری در نشر کتاب

نویسندگی هم مانند دیگر حِرف، حرفه‌ای است جدی و تمام‌وقت. باید در آن مهارت کسب کرد، حتی گاهی هزینه کرد، آزمود، پخته شد و حاصل اندوخته‌ها را برداشت کرد. نویسندگان نوقلم در هر حوزه‌ای ابتدا به دنبال سرما‌یه‌گذاری اند تا نشر کتاب شان را متقبل شود، اما سرمایه‌گذاری در نشر کتاب، به‌خصوص در سال‌های اخیر، سرمایه‌گذاری پرخطری بوده است و ناشران با احتیاط بیشتری به چاپ کتاب مبادرت می‌کنند.

هزینه‌های چاپ کتاب و تعداد روزافزون مؤلفان و مترجمان ناشران را محتاط‌تر کرده است. در همین یکی دو سال هزینه‌های تمام‌شده چاپ کتاب بیش از دو برابر شده است. از طرفی ناشران هر ماه با تعداد زیادی اثر مواجه‌اند که نویسندگان یا مترجمان آن مشتاق‌ اند آنها را چاپ کنند. کثرت این آثار سبب شده روند بررسی آنها در نشرها گاه تا یک سال طول بکشد.

کاملاً محتمل است طولانی شدن روند بررسی محتوای اثر در انتشارات سبب از بین رفتن انگیزه نویسندگان یا مترجمان شود. این احتمال را هم باید در نظر گرفت که ممکن است اثر از نظر انتشارات برای سرمایه‌گذاری مناسب نباشد و تمام این روند و معطلی‌ها باید در انتشارات دیگری طی شود. البته که گاهی (بسته به نیت نویسنده از چاپ اثر) این معطلی‌ها به حاصلش می‌ارزد، اما باید در نظر داشت که وقتی ناشری چاپ کتاب نویسنده نوپایی را می‌پذیرد، غالباً تغییر محتوای اثر را برای خود مجاز می‌داند، از قراردادی که تنظیم می‌کند چیز زیادی به نویسنده یا مترجم نمی‌رسد، به صاحب اثر اجازه نمی‌دهد درباره صفحه‌بندی، طراحی جلد، نوع کاغذ و مواردی از این دست تصمیم بگیرد.

همان‌طور که در ابتدا آمد، اگر قرار است ما را در حوزه کاری خود اهل قلم بدانند و جدی بگیرند، ما هم باید در کار خود جدی باشیم. اگر نویسندگی را تفننی در کنار دیگر سرگرمی‌ها تلقی کنیم، چاپ کتاب ما در معتبرترین انتشارات هم نتیجه‌ای نخواهد داشت. کسانی در این حوزه موفق‌تر اند که دائم از راه‌های مختلف به مخاطبان خود اعلام می‌کنند که هنوز در حوزه مورد علاقه خود فعال‌اند و مشغول کار. در کنار اینها البته که امکانات انتشارات برای پخش کتاب هم فوق‌العاده مهم و حیاتی است.

اگر مایلید هزینه‌های نشر کتاب خود را به‌عهده بگیرید، می‌توانید آن را از اینجا محاسبه کنید. اگر در حوزه‌های «فرهنگ و ادبیات عامه» و «تصاویر نسخ خطی و چاپ سنگی» اثری خلق کرده‌اید، می‌توانید آن را برای بررسی به ایمیل ما بفرسیتد. قول می‌دهیم بررسی آن به یک ماه نکشد!

اشتراک گذاری این مقاله

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.