• م. انقلاب، خ. کارگر جنوبی، ک. مهدی‌زاده، پ. ۲۷، واحد ۱۹ (لطفاً پیش از تشریف‌فرمایی تماس بگیرید.)
لوگوی نبشته
سطر بیوه و سطر یتیم

سطر بیوه و سطر یتیم

از مراحل پیش از چاپ کتاب، آماده‌سازی متن آن در ورد یا این‌دیزاین است. سطر بیوه و سطر یتیم، دو اصطلاحی است که ترجمهWidow/ Orphan  است. به این معنا که سطری در انتها یا ابتدای صفحه به‌تنهایی درج شود.

در تصویر زیر سطری در انتهای صفحه درج شده که اصطلاحاً به سطر بیوه معروف است.

سطر بیوه

در ادامه تصویر سطر یتیم آمده است (در ابتدای صفحه).

تنظیمات به‌صورت پیش‌فرض در ورد به‌گونه‌ای است که اجازه نمی‌دهد سطر بیوه یا سطر یتیم ایجاد شود. اگر تعداد سطرهای یک پاراگراف کمتر از سه باشد و در انتها یا ابتدای صفحه قرار گرفته باشد، تمام آن سه سطر در یک صفحه درج می‌شود. اگر این سه سطر به چهار سطر تبدیل شود، دو سطر در صفحه‌ای و دو سطر دیگر در صفحه‌ دیگر قرار می‌گیرد. (اگر برای این کار فضای کافی وجود داشته باشد.) همچنین در پاراگراف‌های بلندتر هم ورد اجازه نمی‌دهد سطری به‌تنهایی در ابتدا یا انتهای صفحه قرار گیرد و حتماً باید تعداد سطور از ۲ بیشتر باشد. از نکاتی که بعد از صفحه‌بندی برای برخی مهم است، هم‌تراز بودن سطرها در پایین صفحات است. وقتی Widow/ Orphan  فعال باشد، ناچار در بعضی صفحات این ترازبودن به هم می‌خورد. از منویParagraph  می‌توان این تنظیم را تغییر داد.

با غیرفعال کردن این گزینه در متن سطر بیوه و سطر یتیم خواهیم داشت. گاهی سطر یتیم ما، مانند آنچه در دومین تصویر آمده، حاوی یک یا دو کلمه است. چگونگی رفع این مشکل در مطلب دیگری شرح داده خواهد شد.

همچنین، می‌توانید نحوه رفع مشکلات مربوط به اعداد پاورقی کتاب‌ها را در اینجا بخوانید.

اشتراک گذاری این مقاله

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.