• م. انقلاب، خ. کارگر جنوبی، ک. مهدی‌زاده، پ. ۲۷، واحد ۱۹ (لطفاً پیش از تشریف‌فرمایی تماس بگیرید.)
لوگوی نبشته
معرفی منابعی برای نوشتن بهتر و دقیق‌تر

معرفی منابعی برای نوشتن بهتر و دقیق‌تر

در نوشته حاضر که معرفی منابعی برای نوشتن بهتر و دقیق‌تر مد نظر بوده است؛ ابتدا به اهمیت آموختن نگارش و پاراگراف‌بندی پیش از چاپ کتاب اشاره شده، سپس به سابقه آموزش نگارش در مدرسه و دانشگاه پرداخته شده و در انتها منابعی برای نوشتن بهتر و دقیق‌تر معرفی شده است.

 عموم کسانی که مدتی کاملاً ذوقی و ناآموخته دست به قلم می‌برند و مطالبی اعم از دل‌نوشته یا یادداشت می‌نویسند، از طرف دوستان و نزدیکان یا با انگیزه و سائقه شخصی به چاپ کتاب اقدام می‌کننند. از آنجا که در مدرسه و حتی دانشگاه نگارش و نحوه صحیح پاراگراف‌بندی و چارچوب نوشتن آموزش داده نمی‌شود و در مدرسه زنگ‌های انشاء غالباً ساعتی برای پر کردن برنامه بوده و مطلقاً آموزش نوشتن در آن مطرح نبوده و در دانشگاه هم در ساعات واحدهای روش تحقیق جایی برای مطرح کردن نحوه نگارش نبوده است، اگر کسی شخصاً به این امر اهتمام نداشته باشد، حاصل کارش متنی آشفته و بی‌سروته خواهد بود.

اگر کسی در یکی از کلاس‌های سطح متوسط آموزش زبان انگلیسی شرکت کرده باشد، در مهارت نوشتن و نکاتی که معلم مطرح می‌کند با آموزش‌هایی مواجه می‌شود که در آموزش رسمی ایران نظیرش را ندیده است. در آموزش زبان انگلیسی و آموختن مهارت نوشتن، شناخت ساختار پاراگراف و چگونگی منسجم کردن آن و ارتباط بین مطالب و مقدمه و جمع‌بندی به‌روشنی بیان می‌شود.

در فارسی تا همین چند سال پیش برای آموزش نحوه نگارش پاراگراف و ارتباط بین مطالب آن مطلب چندانی یافت نمی‌شد. تا آنجایی که نگارنده به آموزش‌ها و کتاب‌ها مراجعه کرده است، در بخشی از کتاب «نکته‌های ویرایش» اثر علی صلحجو در حد یک پاراگراف به این موضوع اشاره شده است. بعدها در کتاب‌های «البته واضح و مبرهن است که …» اثر ضیاء موحد بخشی از مطلب مورد بحث به‌خوبی و روشنی بیان شد. بهتر و جامع‌تر از آن در کتاب «اصول و روش نگارش داشگاهی» نوشته علی اصغر سلطانی با ذکر مثال‌های متعدد و به این موضوع پرداخته شده است. مطالب همین کتاب بعدها به صورت بسط‌‌یافته‌تر و تفکیک‌شده‌تر در دو کتاب «نگارش دانشگاهی؛ پاراگرف‌نویسی» و «نگارش دانشگاهی؛ مقاله‌نویسی» به‌صورت مفصل و با تمرین‌های کافی ارائه شده است.

با توجه به ضعف سیستم آموزشی ما در آموزش نگارش و پاراگراف‌بندی، پیشنهاد می‌شود پیش از هر اقدامی برای نشر کتاب در هر حوزه‌ای، اعم از کتب ذوقی یا تخصصی، از منابعی که برای نوشتن بهتر و دقیق‌تر معرفی شد یا منابع مشابه استفاده کنید تا نوشته شما نوشته‌ای کاملاً منسجم و یکپارچه باشد و خواننده در خواندن متن شما میان انبوهی از کلماتی که به‌سختی ارتباط منطقی بین آنها قابل ردیابی است سرگردان نشود و کتاب شما در فروش و جلب نظر خوانندگان موفق باشد.

اشتراک گذاری این مقاله

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.