• م. انقلاب، خ. کارگر جنوبی، ک. مهدی‌زاده، پ. ۲۷، واحد ۱۹ (لطفاً پیش از تشریف‌فرمایی تماس بگیرید.)
لوگوی نبشته
نکات تکمیلی در استایل‌بندی فایل ورد

نکات تکمیلی در استایل‌بندی فایل ورد

صفحه‌بندی در محیط ایندیزاین

پیش‌تر در مطلبی نکات ابتدایی استایل‌بندی مطرح شد. در این مطلب نکات تکمیلی در استایل‌بندی فایل ورد شرح داده خواهد شد. ذکر این نکته ضروری است که حتی اگر قرار باشد متن در نهایت در نرم‌افزار این‌دیزان طراحی شود، بهتر است ابتدا در ورد استایل‌بندی انجام شود.

در مطلب قبل تا ایجاد استایل جدید توضیح داده شد. پس از ایجاد استایل و نام‌گذاری، کافی است در متن هرر جایی که لازم است، انتخاب و روی آیکون استایل مورد نظر کلیک شود.

ایجاد استایل‌های مختلف و ویژگی‌های آنها

طبعاً بهتر است برای هر بخشی که ویزگی منحصر به فردی دارد، استایلی جداگانه در نظر گرفته شود. مثلاً علاوه بر پاراگراف اول، هر کدام از عناوین و زیرنویس شکل‌ها می‌توانند استایل مجزا داشته باشند. ایجاد استایل مجزا برای توضیح شکل‌ها و جدول‌ها امکان دیگری هم در اختیار قرار می‌دهد. با این کار می‌توان در انتها فهرستی مجزا برای جداول و اشکال در نظر گرفت.

فهرست‌بندی و ارتباط آن با استایل‌ها

پس از تعیین نام استایل، از بخش Format و با انتخاب Paragraph پنجره زیر باز می‌شود.

با در نظر گرفتن ترتیب و سلسله‌مراتبی که برای فایل‌ها در نظر گرفته‌ایم، می‌توانیم به آنها مقداری نسبت دهیم. یعنی مثلاً تیترهای اصلی Level 1، تیترهای بعد از آن ۲ و همین‌طور الی‌آخر. در مطلی که درباره فهرست‌بندی شرح داده شده است، چگونگی استفاده و فراخوانی اینها توضیح داده شده است.

علاوه بر زیرنویس شکل‌ها بهتر است برای خود شکل‌ها هم استایل تعریف شود. با این کار فاصله شکل‌ها از متن پیش و پس از خودشان یکدست می‌شود. همچنین از موارد مشکل‌زا در شکل‌ها یکی هم جداشدن شکل از توضیح بعدش است. در استایل‌دهی و از همان منوی قبل، و این بار از بخش Line and Page Breaks می‌توان تنظیم زیر را انجام داد:

پیوستگی متن و شکل در استایل‌دهی

با انتخاب گزینه Keep with Nest شکل و متن پس از آن همواره پیوسته حرکت می‌کنند و در یک صفحه قرار می‌گیرند. پیشتر در مطلبی درباره سطر بیوه و سطر یتیم بخش دیگر این تنظیمات توضیح داده شده است.

همچنین بهتر است این کار برای تیترها هم انجام شود تا به‌صورت جداگانه در انتهای صفحه قرار نگیرند. با این تنظیم همواره تیتر و متن بعد از تیتر با هم حرکت می‌کنند.

استایل برای شعرها

در تنظیم کتب شعر هم بهتر است برای هر مصرع استایل جداگانه‌ای در نظر گرفته شود. چنانچه بنا باشد به شیوه دواوین قدیم طول تمام مصرع‌ها برابر باشد، کار در ورد بسیار مشکل و وقت‌گیر است. اما با همین شیوه می‌توان ابیات را در وسط صفحه و با نظم نسبی درج کرد.

صفحه‌بندی از مهم‌ترین بخش‌های مرتبط با فرایند چاپ کتاب است. شیوه مختار باید علاوه بر زیبایی، در خدمت ساده‌تر خواندن کتاب و بهتر منتقل شدن مفاهیم آن باشد. قطعاً‌ افراط در آراستن صفحات کتاب هم برای آن مضر خواهد بود. هزینه صفحه‌بندی کتاب در محیط ورد و ایندیزاین متفاوت است. چنانچه قصد چاپ کتای دارید و به راهنمایی بیش از مطالب ذکرشده در سایت نیاز دارید، می‌توانید با ما در تماس باشید. اگر کتاب شما به صفحه‌بندی معمول نیاز دارد، می‌توانید هزینه چاپ کتاب را که صفحه‌بندی هم جزوی از آن است، در بخش تخمین هزینه محاسبه کنید. اگر به بیش از آن نیاز دارید، می‌توانید نمونه‌ کارهای ما را ببینید یا نمونه مد نظر خود را برای ما بفرستید.

در مطلب حاضر سعی شد نکات تکمیلی در استایل‌بندی فایل ورد ذکر شود. در مطالب بعدی بقیه نکات مرتبط با صفحه‌بندی کتاب ذکر خواهد شد.

اشتراک گذاری این مقاله

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.