مشاوره رایگان

۶۶۴۳۵۶۳۷

 

وبلاگ

چاپ کتاب – تبدیل پایان‌نامه به کتاب

بخش اعظم کتبی که در این سال‌ها چاپ شده است، پایان‌نامه‌های مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری است. نویسندگان با تبدیل پایان‌نامه به کتاب مقاصد مختلفی را دنبال می‌کنند؛ غالب آنها در آستانۀ مصاحبه‌های شغلی و تحصیلی‌اند و برای اخذ امتیاز منظور شده برای چاپ کتاب، پایا‌ن‌نامه خود را به کتاب تبدیل می‌کنند. مابقی برای ارتقای شغلی (در دانشگاه و جاهای دیگر) یا به این نیت که افراد بیشتر و در سطح گسترده‌تری از حاصل تحقیق آنها استفاده کنند، برای چاپ کتاب اقدام می‌کنند. تجربه‌های این سال‌ها را در قالب چند نکتۀ کلیدی دربارۀ تبدیل پایان‌نامه به کتاب می‌خوانید؛ اولین نکته تفاوت...

ادامه مطلب

ادبیات راقم سطوری

سادگی و صمیمیت زبان حوزه و عمق تأثیرگذاری آن را بیشتر می‌کند. برای برخورداری از زبان ساده و صمیمی، راهی جز نزدیک کردن زبان نوشتاری به زبان گفتاری وجود ندارد، و یکی از اقتضائات ذاتی زبان گفتاری،‌ خودداری از کلمات زائد و بیهوده است. مراد از درازنویسی نیز، کاربرد افراطی فعل‌های مرکب به جای فعل‌های ساده، و تعبیرهای متکلفانه و جمله‌های بلند به جای عبارات ساده و کوتاه است. درازنویسی افزون بر اینکه فاصله نویسنده را با خواننده بیشتر می‌کند، فضایی مصنوعی می‌سازد که نه نویسنده در آن راحت است و نه خواننده. برای اینکه به بیماری درازنویسی گرفتار نشویم،‌ نخست...

ادامه مطلب

تاریخچه صنعت چاپ و چاپ کتاب در ایران

تاریخچه صنعت چاپ و چاپ کتاب در ایران عده‌ای‌ آغاز چاپ‌ در ایران‌ را عصر ایلخانیان‌ می‌دانند؛ برخی‌ احتمال‌ داده‌اند که‌ یهودیان‌ فارسی‌‌زبان‌ پیش‌ از سایر گروه‌های‌ فارسی‌زبان‌ به‌ اهمیت‌ چاپ‌ کتاب‌ پی‌برده‌‌اند. در سال ۱۶۳۹سه‌ کتاب‌ به‌ زبان‌ و خط‌ فارسی‌ از سوی‌ هیئت‌های‌ تبلیغی‌ مسیحی‌ و در باب‌ تبلیغ‌ مسیحیت‌ در لیدن‌ هلند به‌ چاپ‌ رسیده‌ و چاپخانه‌ای‌ که‌ این‌ کتاب‌ها در آن‌ چاپ‌ شده‌، ظاهراً نخستین‌ چاپخانه فارسی‌ در جهان‌ است. بر اساس‌ مدارک‌ موجود، نخستین‌ کتابی‌ که‌ در خود ایران‌ چاپ‌ شده‌، زبور داوود یا ساغموس‌ است‌ که‌ در ۱۶۳۸ به‌ زبان‌ و خط‌ ارمنی‌ در ۵۷۲ صفحه‌ در...

ادامه مطلب

ویرایش کتاب

بسیاری از کتاب‌هایی که برای چاپ به ما سپرده می‌شود، از نظر ویرایشی اشکالاتی دارد. برخی مؤلفان بنا به دلایلی، ازجمله میل به هزینه کمتر و بی‌علاقگی به دست‌کاری متن از سوی شخص دیگر، مایل نیستند کتاب آنها به ویراستار سپرده شود؛ اما کتاب آنان به ویرایش نیاز دارد. بعضی از نکات بسیار ساده در کتاب‌ها رعایت نشده است و این امر از ارزش کتاب می‌کاهد. قدم اول ویرایش کتاب رعایت همین نکات ساده است. ویراستاران ما اشکالات رایج و پرتکرار و ساده این کتاب‌ها را جمع‌آوری کرده اند. این ایرادات با صرف اندکی وقت و حوصله قابل رفع است. این...

ادامه مطلب

چاپ در ایران (قسمت چهارم)

صنعت چاپ کتاب در ایران از شهریور ۱۳۲۰ تا ۱۳۸۰ ش‌ را می‌توان‌ به‌ دو دوره اصلی‌ و چند دوره فرعی‌ تقسیم‌ کرد. دوره‌های‌ اصلی‌ شامل‌ ۱۳۲۰ تا ۱۳۵۷ ش‌ (دوره پهلوی‌ دوم‌)، ۱۳۵۷ ش‌ (وقوع‌ انقلاب‌ اسلامی‌) به‌ بعد است‌. تقسیم‌ دوره اصلی‌، که‌ بیشتر تاریخی‌ است‌، به‌ دوره‌های‌ فرعی‌تر بر حسب‌ عاملهای‌ مؤثر در چاپ‌، مانند فنّاوری‌ چاپ‌، رویدادهای‌ فرهنگی‌، تحولات‌ آموزشی‌ و متغیرهای‌ دیگر، است‌. از ۱۳۲۰ تا ۱۳۳۲ ش‌، به‌رغم‌ مداخلات‌ ادواری‌ حکومت‌ و ممیزیهای‌ موقت‌، چاپ‌ و نشر تقریباً آزاد بود. شمار مطبوعات‌ که‌ در ابتدای‌ دوره رضاشاه‌ کاهش‌ یافته‌ بود، پس‌ از سقوط‌ او مجدداً افزایش‌ یافت‌ (الول‌ ـ ساتون‌ ، ص‌ ۲۴۸ـ۲۴۹). چاپخانه تابان‌، به‌ عنوان‌...

ادامه مطلب

چاپ در ایران (قسمت سوم)

نهضت‌ مشروطه‌ * در ایران‌ عامل‌ افزایش‌ تعداد عناوین‌ و شمارگان‌ روزنامه‌ها، گرایش‌ بیشتر مردم‌ به‌ خواندن‌ مطالب‌ سیاسی‌ و اجتماعی‌، و نیز تقویت‌ و گسترش‌ چاپ کتاب‌ در ایران‌ بود. چاپ‌ ژلاتینی‌، که‌ بعداً جای‌ خود را به‌ روش‌ چاپ‌ استنسیلی‌ داد، احتمالاً از اواخر عصر ناصری‌، و هم‌ زمان‌ با آغاز تحرکات‌ سیاسی‌ تازه‌، برای‌ تکثیر اعلامیه‌های‌ پنهانی‌، نامه‌های‌ سرگشاده‌ و شب‌نامه‌های‌ سیاسی‌ مورد استفاده‌ قرار گرفت‌ و ظاهراً چاپخانه‌های‌ مخفی‌ کوچکی‌ برای‌ چاپ‌ ژلاتینی‌ تشکیل‌ شده‌ بود (رجوع کنید به پروین‌، ج‌ ۱، ص‌ ۲۳). از شمار دقیق‌ چاپخانه‌ها در عصر مشروطیت‌ آماری‌ در دست‌ نیست‌، اما شمار چاپخانه‌های‌ دایر، رسمی‌ و فعال‌ در پایان‌ عصر ناصری‌ و آغاز دوره مظفری‌ ۴۲ واحد، مرکّب‌ از دولتی‌ و خصوصی‌، در سراسر ایران‌ برآورد شده‌ است‌ (رجوع...

ادامه مطلب

چاپ در ایران (قسمت دوم)

نخستین‌ کتاب‌ چاپ‌ سنگی‌ ظاهراً قرآنی‌ بود که‌ در ۱۲۴۸ به‌ همت‌ میرزا اسداللّه‌ در تبریز چاپ‌ شد (قس‌ تقی‌زاده‌، ص‌ ۱۳، به‌ نقل‌ از تربیت‌، که‌ تاریخ‌ چاپ‌ این‌ قرآن‌ را۱۲۴۰ و نفیسی‌، ۱۳۲۵ ش‌، ص‌ ۲۴، که‌ تاریخ‌ آن‌ را ۱۲۵۰ می‌داند) و سه‌ سال‌ بعد، باز به‌ همت‌ او و در تبریز، زادالمعاد انتشار یافت‌. این‌ دو کتاب‌ به‌ خط‌ میرزا حسین‌ خوشنویس‌ بود (آرین‌پور، ج‌ ۱، ص‌ ۲۳۲). در ۱۲۵۹، شخصی‌ به‌ نام‌ آقا عبدالعلی‌ وسایل‌ چاپ‌ سنگی‌ را از تبریز به‌ تهران‌ آورد و چاپ‌ کتاب‌ را در تهران‌ آغاز کرد. المعجم‌ فی‌ آثار ملوک‌العجم‌...

ادامه مطلب

چاپ در ایران‌

در باب‌ آغاز چاپ‌ در ایران‌ اتفاق‌نظر قطعی‌ نیست‌. عده‌ای‌ آغاز چاپ‌ در ایران‌ را در عصر ایلخانیان‌ (ح ۶۵۴ـ ۷۵۰) دنبال‌ کرده‌اند؛ برخی‌ احتمال‌ داده‌اند که‌ یهودیان‌ فارسی ‌زبان‌ پیش‌ از سایر گروههای‌ فارسی‌زبان‌ به‌ اهمیت‌ چاپ کتاب‌ پی‌برده‌ باشند، زیرا ترجمه‌ای‌ فارسی‌ از تورات‌ را به‌ خط‌ عبری‌ در ۹۵۳/۱۵۴۶ در استانبول‌ چاپ‌کرده‌اند (رجوع کنید به نفیسی‌، ۱۳۳۷ ش‌، ص‌ ۲۳۲). در ۱۰۴۹/۱۶۳۹ سه‌ کتاب‌ به‌ زبان‌ و خط‌ فارسی‌ از سوی‌ هیئتهای‌ تبلیغی‌ مسیحی‌ و در باب‌ تبلیغ‌ مسیحیت‌ در لیدن‌ هلند به‌ چاپ‌ رسیده‌ و چاپ کتاب در چاپخانه‌ای‌ صورت گرفت که ظاهراً نخستین‌ چاپخانه فارسی‌ در جهان‌ است‌ (پروین‌، ج‌ ۱، ص‌ ۱۹، به‌ نقل‌ از آربری‌؛ نیز رجوع کنید...

ادامه مطلب

چاپ‌ و چاپخانه

صنعت‌ تکثیر نوشته‌ها و تصاویر بر روی‌ کاغذ، که‌ با اختراع‌ دستگاه‌ چاپ ‌توسط‌ گوتنبرگ، در ۱۴۳۶/۸۴۰، تحولی‌ بزرگ‌ یافت‌. این‌ مقاله‌ در باره مباحث‌ کلی‌، چاپ‌ و چاپخانه‌ در ایران‌ و چاپ‌ و چاپخانه‌ در جهان‌ عرب‌ است‌. ۱) کلیات‌. فن‌ چاپ‌، همچون‌ کاغذسازی‌، از ابداعات‌ چینیان‌ است‌ (برای‌ گاه‌شماری‌ تحولات‌ فن‌چاپ‌ و کاغذسازی‌ از ابتدا تا ۹۰۶/ ۱۵۰۰ رجوع کنید به شعبان‌ عبدالعزیز خلیفه‌، ص‌ ۱۵۷ـ۱۹۱). اماچاپ‌ رایج‌ در شرق‌ دور، هم‌ به‌ لحاظ‌ شیوه‌ و هم‌ به‌لحاظ‌ هدف‌، تفاوتی‌ عمده‌ با چاپ‌ در دوره جدید داشت. چاپ‌ آسیایی‌، اغلب‌، باسمه‌ای‌ بود و با الواح‌ چوبی‌ یا فلزی‌ انجام‌ می‌شد، نه‌ با حروف‌ متحرک‌. هدف‌ از آن‌ نیز، بیشتر، تکثیر تصاویر یا متون‌ مقدّس‌ و جادویی‌ بود، نه‌ انتشار علم‌ به‌ معنای‌ عام‌ (بورستین‌، ص‌...

ادامه مطلب

نظارت بر چاپ کتاب

نظارت بر چاپ کتاب مراحل چاپ کتاب پیچیدگی‌های فراوانی دارد، مخصوصاً اگر مراحل گوناگون کار (حروف‌چینی، لیتوگرافی، چاپ، صحافی) در یک مؤسسه و زیر یک سقف انجام نگیرد. در واقع در هر مقطع احتمال بی‌راهه‌رفتن آنقدر زیاد است که چاره‌ای جز استخدام راهنمای مجرب نیست. تصحیح هر اشتباهی که صورت بگیرد، وقتی در نسخه‌های تیراژ ضرب شود، رقمی می‌شود که تقبل آن نه برای صاحب چاپ‌خانه و نه برای ناشر، هیچ‌کدام، به آسانی مقدور نیست. و آخرِ سر «خواننده عزیز» است که باید جور ناشر پوزش‌خواه و چاپچی خطاکار را بکشد و مثلاً صفحه ۲۸ را قبل از صفحه ۲۶ مطالعه کند. [caption...

ادامه مطلب
مشاوره رایگان
طراحی سایت و سئو دانلود کتاب فایل لایه باز خرید ویلا