• م. انقلاب، خ. کارگر جنوبی، ک. مهدی‌زاده، پ. ۲۷، واحد ۱۹ (لطفاً پیش از تشریف‌فرمایی تماس بگیرید.)
لوگوی نبشته
انواع کاغذ مورد استفاده برای چاپ کتاب

انواع کاغذ مورد استفاده برای چاپ کتاب

صنعت تولید کاغذ و مقوا صنعتی بسیار گسترده است که پرداختن به همه تولیدات این صنعت به مطلبی بیش از مجال نوشته حاضر نیاز دارد. انواع کاغذ مورد استفاده برای چاپ کتاب موضوعی است که در مطلب حاضر به آن پرداخته شده است. کاغذی که برای نشر کتاب استفاده می‌شود ویژگی‌هایی دارد که به برخی از آنها پرداخته شده است.

تصویر کاغذ تحریر برای چاپ کتاب

ویرژگی‌های کاغذ مورد استفاده برای چاپ کتاب

از ویژگی‌های اصلی کاغذی که برای چاپ کتاب استفاده می‌شود می‌توان به گرماژ و ابعاد و رنگ آن اشاره کرد.

گرماژ کاغذ

معمولاً کاغذی که برای نشر کتاب استفاده می‌شود گرماژی بین ۵۵ تا حداکثر ۱۰۰ یا ‍۱۳۵ گرم دارد. از کاغذهایی با گرماژ ۱۰۰، ۱۱۰ و ۱۳۵ گرم در چاپ کمتر کتابی استفاده می‌شود. معمولاً چاپ کتاب‌هایی با کاغذ گلاسه با این گرماژ صورت می‌گیرد و چاپ بقیه کتاب‌ها با گرماژ ۵۵، ۶۰، ۶۵، ۷۰ و ۸۰ گرم انجام می‌شود که سه مورد اول کاغذهای بالک هستند و دو مورد آخر کاغذهای تحریر.

  • کاغذ تحریر

در ایران به کاغذهای سفیدی که در چاپ کتاب استفاده می‌شود کاغذ تحریر می‌گویند. این کاغذها طی فرآیند شیمیایی سطحی سفید پیدا می‌کنند و سال‌هاست برای چاپ کتاب مورد استفاده قرار گرفته‌اند. هنوز هم بیشترین مصرف در بازار نشر کتاب با کاغذ تحریر است.

  • کاغذ بالک

کاغذهای بالک نوعی کاغذند که از کاغذهای تحریر سبک‌تر و ضخیم‌ترند. این کاغذها غالباً در دو رنگ طوسی و نخودی عرضه می‌شوند. کتاب‌هایی که با این کاغذها چاپ می‌شوند به کتاب سبز معروفند و گفته شده این کاغذها به این دلیل که در تولید آنها از مواد شیمیایی استفاده نمی‌شود، برای برگشت به طبیعت و بازیافت مناسب‌اند. این کاغذها به خاطر رنگی که دارند کمتر نور را بازتاب می‌دهند و برای مطالعه مناسب‌ترند. همچنین سبکی آنها و دشواری کپی از روی صفحات آنها سبب شده محبوبیت بیشتری پیدا کنند.

ابعاد کاغذهای مناسب چاپ کتاب

کاغذهایی که در ایران برای چاپ کتاب استفاده می‌شوند غالباً دو سایز دارند. کاغذهایی با ابعاد ۶۰ * ۹۰ و کاغذهایی با ابعاد ۷۰ * ۱۰۰. بسته به قطعی که برای کتاب انتخاب می‌کنیم، ابعاد کاغذ را هم تعیین می‌کنیم. این محدودیت ابعاد سبب شده سال‌ها کتاب‌هایی که در ایران چاپ می‌شود ابعاد محدودی داشته باشد.

در نشر کتاب به دانستن انواع کاغذ مورد استفاده برای چاپ کتاب و جزئیاتی مانند ابعاد و گرماژ و … کمتر نیاز دارید. می‌توانید برای تخمین هزینه چاپ کتاب به بخش موجود در سایت مراجعه کنید. همچنین اگر خواستید بخش‌هایی از فرایند چاپ کتاب خود را شخصاً به عهده بگیرید، می‌توانید روی کمک کارشناسان نبشته برای مشورت رایگان حساب کنید.

اشتراک گذاری این مقاله

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.