• م. انقلاب، خ. کارگر جنوبی، ک. مهدی‌زاده، پ. ۲۷، واحد ۱۹ (لطفاً پیش از تشریف‌فرمایی تماس بگیرید.)
لوگوی نبشته
جلد سخت یا گلینگور

جلد سخت یا گلینگور

پس از چاپ کتاب جلد آن به دو شیوهٔ شومیز یا گالینگور صحافی می‌شود. در میان صحافان جلدهایی که با مقوای ضخیم ساخته می‌شود به جلد سخت یا گالینگور معروف است. جلد سخت جلدی است که روکش آن، غالباً، روی گلاسه ۱۳۵ گرم چاپ می‌شود و پس از سلفون جلدسازی می‌شود و گالینگور به جلدهایی‌ می‌گویند که شبیه پارچه رولی عرضه می‌شوند و، بیشتر، طرح‌هایی مانند طرح چرم بر خود دارند. (جلد پایان‌نامه‌ها از این نوع و از نازل‌ترین جنس‌های آن است.)

برای کتبی که جلد آنها گالینگور می‌شود معمولاً روکشی تهیه می‌شود. البته اغلب کتب مذهبی بدون روکش و با طلاکوب عرضه می‌شوند. همچنین بعض کتاب‌هایی که جلد آنها با گالینگورهای خارجی، که طرح و رنگی مناسب و آبرومند و قابل عرضه و دفاعی دارند، جلدسازی می‌شوند هم همین‌گونه‌ اند. جلدهای گالینگور خواه روکش داشته باشند و خواه نه، روی آنها معمولاً عنوان کتاب و نام نویسنده با طلاکوب یا داغی درج می‌شود.

جلد سخت در مقایسه با گالینگور از محبوبیت بیشتری برخوردار است. این جلد از چند جزء تشکیل شده است که برای طراحی آن لازم است حتماً با آنها و ابعادشان آشنا باشیم. فضای مفیدی که در طراحی جلد سخت برای درج نوشته‌ها و تصاویر و المان‌هایی که رو و پشت جلد قرار می‌گیرد در دسترس است، به‌اندازهٔ مقوایی است که برای رو و پشت جلد بریده می‌شود؛ این مقوا برای جلد رقعی ۱۴.۲ در ۲۲ و برای جلد وزیری ۱۶.۲ در ۲۴.۵ است. ابعاد عطف کتاب هم به دو عامل بستگی دارد؛ تعداد صفحات و اینکه کتاب، به‌اصطلاح، ته‌صاف است یا ته‌گِرد. برای کاغذ تحریر به ازای هر ۲۰ صفحه یک میلی‌متر عطف درنظر گرفته می‌شود و اگر کتاب ته‌صاف بود، به رقم فوق نیم‌سانتی‌متر و اگر ته‌گرد بود، یک سانتی‌متر اضافه می‌کنیم. جز اینها دو نکتهٔ دیگر هم قابل ذکر است؛ اول ناخنی و دوم فضایی که برای برگرداندن جلد زیر مقوا و چسباندن آن باید لحاظ کرد. ناخنی قسمتی است که در جلد سخت یا گالینگور جلد کتاب از آنجا تا می‌شود. زیر این قسمت مقوایی وجود ندارد و ۷ میلی‌متر برای آن در نظر گرفته شده است. دورتادور جلد کتاب هم باید فضایی ۲ سانتی‌متری برای برگردان جلد و چسباندن آن در نظر گرفته شود.

نمونه‌ای از تقسیمات کتابی که رحلی است و حاوی ۷۷۰ صفحه:

اشتراک گذاری این مقاله

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.