• م. انقلاب، خ. کارگر جنوبی، ک. مهدی‌زاده، پ. ۲۷، واحد ۱۹ (لطفاً پیش از تشریف‌فرمایی تماس بگیرید.)
لوگوی نبشته
درج سرصفحه برای کتاب

درج سرصفحه برای کتاب

معمولاً یکی از آخرین مراحل صفحه‌بندی در محیط ورد، درج سرصفحه برای کتاب است. (این مطلب برای نگارش و تنظیم پایان‌نامه هم قابل استفاده است.) گاهی پیش از فهرست‌بندی و گاهی پس از آن سرصفحه‌ها برای کتاب تعیین می‌شوند. در نوشته حاضر به نحوه درج سرصفحه و نکات مرتبط با آن پرداخته شده است.

گفتنی است «سرصفحه» اصطلاحی است که بین اهالی نشر کتاب رایج شده. گاهی نام کتاب و نام فصل و شماره آن در پایین صفحه یا حاشیه آن قرار می‌گیرد.

گام اول درج سرصفحه در مراحل اولیه تنظیم فایل کتاب

پیش‌تر در مطالبی تنظیمات اولیه فایل کتاب آورده شد. بخشی از آن تنظیمات به امکان تنظیم مطلب متفاوت در سرصفحه صفحات زوج و فرد اشاره داشت. همچنین گزینه دیگر آن متفاوت بودن صفحه اول هر بخش بود که نباید فعال می‌شد. آن مطلب از اینجا قابل دسترس است.

قراردادن شماره صفحه در سرصفحه کتاب

پس از دوبار کلیک روی بخش بالایی یا پایینی سند، منوی جدیدی با عنوان design ظاهر می‌شود. از بخش page number می‌توانید مشخص کنید که شماره صفحه در کجای صفحه قرار بگیرد. چنانچه شماره صفحه انگلیسی بود، می‌توانید با فشردن دکمه‌های Ctrl + Shift آن را به فارسی تغییر دهید. دقت کنید که در کتب فارسی معمولاً شماره صفحه و نوشته کنار آن در صفحات فرد سمت چپ و در صفحات زوج سمت راست قرار می‌گیرد. غالباً نام کتاب در صفحات زوج و نام فصل/ بخش در صفحات فرد درج می‌شود.

سرصفحه کتاب. هزینه چاپ کتاب

استفاده از امکان Break و نکات مرتبط با آن

چنانچه در تنظیمات Layout تغییری ایجاد نکرده باشیم، ورد تمام سند ما را یکپارچه در نظر می‌گیرد. به این معنا که اگر تغییری در سرصفحه صفحات زوج اعمال کنیم، تمام متن تغییر خواهد کرد. چنانچه خواستیم در فصلی یا بخشی نوشته سرصفحه ایجاد کنیم باید از گزینه Breaks استفاده کنیم. با استفاده از این گزینه دو بخش پیش و پس از صفحه‌ای که مشخص کرده‌ایم می‌توانند از یکدیگر جدا شوند.

سرصفحه کتاب

قطع ارتباط بین بخش‌های مختلف سند ورد

پس از ایجاد Break بین صفحات لازم است ارتباط بین دو بخش با غیر فعال کردن گزینه Link to Previous قطع شود تا تغییرات فقط از بخش مشخص‌شده به بعد اعمال شود.

نمونه صفحه‌بندی

از برگه اینستاگرام نبشته می‌توانید نمونه‌های صفحه‌بندی کتاب را مشاهده کنید. البته اغلب این کتاب‌ها در نرم‌افزار ایندیزاین تنظیم شده‌اند. هزینه چاپ کتاب در سایت نبشته با فرض صفحه‌بندی در ورد تنظیم شده است. برای اطلاع از تعرفه صفحه‌بندی در ایندیزاین با ما تماس بگیرید.

اشتراک گذاری این مقاله

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.