• م. انقلاب، خ. کارگر جنوبی، ک. مهدی‌زاده، پ. ۲۷، واحد ۱۹ (لطفاً پیش از تشریف‌فرمایی تماس بگیرید.)
لوگوی نبشته
چاپ کتاب در انتشارات دانشگاهی

چاپ کتاب در انتشارات دانشگاهی

در بعض دانشگاه‌ها واحدی تحت عنوان واحد انتشارات وجود دارد که عهده‌دار انتشار آثار علمی و دانشگاهی است. با توجه به افزایش هزینه‌های نگهداری و تعمیر و تجهیز دستگاه‌های چاپ،‌ در سال‌های اخیر اغلب واحدهای انتشاراتی دانشگاه‌ها فعالیت خود را متوقف کرده‌اند. با وجود این، بخش پژوهش دانشگاه‌ها، همچنان آثار را بررسی می‌کنند و چنانچه اثر از نظر هیئت بررسی مورد قبول بود و امتیازات لازم را کسب کرد، مجوز استفاده از نام و لوگوی دانشگاه را صادر می‌کنند. به هر روی، چاپ کتاب در انتشارات دانشگاهی به فرآیندی اطلاق می‌شود که اثری در واحد پژوهش و بخش انتشارات دانشگاهی مانند دانشگاه تهران پذیرفته می‌شود تا منتشر شود. با این حال، مواردی هم که در بخش پژوهش دانشگاه امتیازات لازم را برای درج لوگو و نام کسب کرده، برای صاحب/ صاحبان اثر امتیازهای لازم را برای ارتقای شغلی یا تحصیلی به همراه خواهد داشت.

چاپ کتاب با هزینه شخصی

استادان و اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها در بعضی موارد با هزینه شخصی به چاپ آثار پژوهشی خود اقدام می‌کنند. چاپ این آثار می‌تواند با انگیزه مالی، برای دریافت ارتقای شغلی، کمک به جامعه علمی و پژوهشگران و دانشجویان آن رشته برای دستیابی به مطالب و یافته‌های نو یا همه موارد یادشده باشد. در این موارد ممکن است دو روش اتخاذ شود؛ انتشار اثر با درج نام و لوگوی دانشگاه یا بدون آن.

چاپ کتاب با درج لوگو و نام دانشگاه

همان‌طور که پیش‌تر ذکر شد، پس از بررسی آثار در واحد پژوهش دانشگاه، برای درج یا عدم درج لوگو و نام دانشگاه در کتاب تصمیم گرفته می‌شود. چنانچه محتوای کتابی از نظر این واحد امتیاز لازم را کسب کند، از واحد یادشده نامه‌ای خطاب به انتشارات صادر می‌شود و در آن با ذکر نام صاحب اثر و عنوان کتاب اجازه درج نام و لوگوی دانشگاه صادر می‌شود. بعض استادان دانشگاه پس از تألیف کتاب و اخذ اجازه برای درج نام و نشان دانشگاه، با هزینه شخصی و در تیراژ کم به چاپ کتاب اقدام می‌کنند.

چاپ کتاب بدون درج لوگو و نام دانشگاه

چنانچه به هر دلیلی، اعم از طولانی شدن فرایند بررسی اثر، صاحب اثری از درج نام و لوگوی دانشگاه صرف‌نظر کرد، به سراغ چاپ اثر بدون درج نام و لوگو می‌رود. باید توجه داشت که آنچه به فروش اثری کمک می‌کند و آن را در بین علاقه‌مندان به آن حوزه با اقبال مواجه می‌کند، معرفی آن از سوی افراد شناخته‌شده آن حوزه است. درج نام و لوگوی دانشگاه، بیشتر از هر امتیاز دیگری، به ارتقای شغلی یا تحصیلی کمک می‌کند و اثر چندان شگفت‌آوری بر فروش کتاب ندارد. چنانچه اثری دانشگاهی توسط چند استاد آن حوزه معرفی شود، می‌توان به فروش و توفیق آن امیدوار بود، اما باید توجه داشت که چاپ چنین اثری ممکن است برای صاحب آن امتیازهای مطلوب را به همراه نداشته باشد.

چاپ کتاب نبشته و همکاری با انتشارات دانشگاهی یا واحدهای پژوهش

چاپ کتاب نبشته در این سال‌ها به انحاء مختلف با نشرهای دانشگاهی و واحدهای پژوهش دانشگاه‌ها همکاری داشته است. در مواردی استادان پس از بررسی اثرشان و احراز امتیازهای لازم برای صفحه‌بندی، طراحی جلد، اخذ مجوز و چاپ کتاب به مجموعه نبشته مراجعه کرده‌اند. در موارد دیگری دانشگاه خود مجوزهای لازم را برای کتاب اخذ کرده و صرفاً به چاپ دیجیتال یا افست کتاب نیاز بوده و در مواردی هم فقط صفحه‌آرایی یا طراحی جلد یا ویرایش به مجموعه ما سپرده شده است.
برای محاسبه هزینه چاپ کتاب به صفحه دیگری که برای این منظور تعبیه شده است مراجعه کنید و اگر به مشاوره و راهنمایی نیاز دارید، می‌توانید از طریق تماس، تلگرام، ایتا، واتس‌اپ و ایمیل با ما در ارتباط باشید. 

اشتراک گذاری این مقاله

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.