• م. انقلاب، خ. کارگر جنوبی، ک. مهدی‌زاده، پ. ۲۷، واحد ۱۹ (لطفاً پیش از تشریف‌فرمایی تماس بگیرید.)
لوگوی نبشته
کتاب الکترونیک یا ای‌بوک و نحوه تهیه و انتشار آن

کتاب الکترونیک یا ای‌بوک و نحوه تهیه و انتشار آن

کتاب‌خوان الکترونیک یا ای‌بوک ریدر

کتاب الکترونیک یا ای‌بوک کتاب‌هایی هستند که به صورت فایل‌های دیجیتال تهیه و خوانده می‌شوند. این فایل‌ها به وسیله دستگاه‌های الکترونیکی چون موبایل، تبلت، کامپیوتر و ای‌بوک ریدر یا کتاب‌خوان‌های الکترونیک خوانده می‌شوند. در نوشته حاضر به ویژگی‌های این نوع کتاب و نکاتی که باید پیش از چاپ کتاب و نشر کتاب الکترونیک در نظر داشت، اشاره شده است.

نحوه تهیه کتاب الکترونیک

بدون داشتن اطلاعات قبلی، برخی گمان می‌کنند کتاب الکترونیک همان فایل پی‌دی‌اف کتاب است. هر چند که گاه بنا به مقتضیات فایلِ کتابِ موجود یا زمان کمی که ناشر/ مؤلف/ مترجم پس از چاپ کتاب دارد و نیاز به وجود کتاب الکترونیک، فایل پی‌دی‌اف منتشر می‌شود. اما در اصل این فایل‌ها، فایل‌هایی هستند که با پسوند epub عرضه می‌شوند. این فایل‌ها در گجت‌های مختلف قابلیت‌هایی بیش از پی‌دی‌اف دارند. قابلیت‌هایی چون بزرگ و کوچک کردن متن یا لینک مطالب به یکدیگر و امکان پریدن به صفحه‌ دیگر از طریق لینک موجود.

نویسنده یا ناشر می‌تواند پس از اخذ مجوز و چاپ کتاب خودش اقدام به تهیه این فایل کند. اما غالباً این کار را با توجه به بستری که باید برای عرضه آن فراهم باشد، به شرکت‌های تولید کتاب الکترونیک می‌سپارند.

شرکت‌های تهیه و انتشار ای‌بوک و قرارداد با آنها

در ایران و در سال‌های اخیر شرکت‌های مختلفی به تهیه و توزیع کتاب الکترونیک یا ای‌بوک مشغول بوده‌اند. این شرکت‌ها عموماً فعالیت‌های مشابهی دارند و در میزان مخاطب، تبلیغات و درصد کارمزدی که اخذ می‌کنند، متفاوت‌اند. تا حدود یک سال پیش تقریباً تمام آنها اثر را از نویسنده/ مترجم هم می‌پذیرفتند. اما مدتی است جز یکی دو شرکت بقیه فقط با ناشر قرارداد همکاری امضاء می‌کنند.

ناشران معمولاً با چند شرکت از این شرکت‌ها قرارداد دارند. این شرکت‌ها درج کتاب را به‌وسیله پنلی که در اختیار ناشر قرار داده‌اند یا ایمیل امکان‌پذریر کرده‌اند. در پنل ناشر میزان فروش و درصد سهم ناشر به‌روشنی قابل مشاهده است.

کتاب‌خوان‌های الکترونیک یا ای‌بوک‌ریدرها

تا پیش از ورود کتاب‌خوان‌های الکترونیک ایرانی، غالباً کتاب‌های الکترونیک به‌وسیله تلفن همراه و تبلت خوانده می‌شد. بعضی هم از کتاب‌خوان‌های الکترونیک خارجی استفاده می‌کردند. ای‌بوک‌ریدرهای خارجی با توجه به ناسازگار بودن همه آنها با فونت فارسی، برای خواندن کتاب فارسی چندان مناسب نبود. در سال‌های اخیر کتاب‌خوان‌های فارسی هم به بازار راه پیدا کرده‌اند و با اقبال خوبی مواجه شده‌اند.

با توجه به هزینه‌های روزافزون چاپ کتاب کاغذی و مشکلاتی که در پخش و توزیع کتاب وجود دارد. همچنین با در نظر گرفتن محدودیت‌های زندگی امروزه در شهرها و فضای اندکی که در خانه‌ها موجود است‌، به‌نظر روز‌به‌روز مخاطبان کتاب به کتاب‌خوان‌ها و کتاب الکترونیک روی می‌آورند. نشر کتاب به صورت الکترونیک از چاپ کتاب به صورت کاغذی هزینه بسیار کمتری دارد و خطر سرمایه‌گذاری در آن خیلی کمتر است.

گروه نبشته متشکل از چند نشر است که با قراردادهایی که با شرکت‌های نشر کتاب الکترونیک دارند، پس از چاپ کتاب می‌توانند نویسندگان را یاری کنند. می‌توانید هزینه چاپ کتاب را از بخش تخمین هزینه سایت محاسبه کنید و برای مشاوره درباره کم و کیف نشر کتاب الکترونیک با کارشناسان ما در تماس باشید.

اشتراک گذاری این مقاله

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.